Zo'n gebruiksaanwijzing maken is best lastig. Je moet daarvoor veel van het diertje te weten zien te komen. Zie het zo: je zet eigenlijk een vergrootglas op een onderwerp, onderzoekt het en het belangrijkste schrijf je op.
de stappen volgt die hieronder staan . . . .
niet alleen antwoord geeft op de gestelde vraag, maar een beetje extra informatie kunt geven . . . .
belangrijke stukken tekst eerst kopieert naar, of typt in het kladblad. ( word-doc | google-doc | PDF-doc )
klaar bent met dit kladblad gaat werken aan de echte 'gebruiksaanwijzing'. ( word-doc | google-doc | PDF-doc )
Gebruik je het woord 'gebruiksaanwijzing' bij dieren? Denk er samen maar eens over na. Zoek in het woordenboek (wat in jouw klas gebruikt wordt) naar andere woorden en kies samen het beste woord!
Bedenk een titel voor jullie werkstuk. Maak het een beetje spannend of uitdagend!
Lees informatie over de wandelende tak. Geef antwoord op de vraag: "Wat is een wandelende tak?" De belangrijkste informatie zet je in het kladblad.
Lees informatie over de wandelende tak. Geef antwoord op de vraag: " Hoe leeft een wandelende tak?".
Geef antwoord op de vraag: "Hoe kweek je wandelende takken?"
Lees informatie over de verzorging van de wandelende tak. Geef antwoord op de vraag: "Hoe zorg je het beste voor een wandelende tak?"
Schrijf een evaluatie. Dit betekent dat je iets schrijft over hoe je aan deze webkwestie gewerkt hebt en wat je ervan geleerd hebt.
Heb je stap 1 tot en met 7 afgewerkt, dan heb je een kladblad boordevol informatie.
Nu ga je met deze informatie de gebruiksaanwijzing maken:
Beslis samen met je maatje (per vraag) welke informatie in het kladblad écht belangrijk is. Gebruik de markeerstift! Deze stift vind je in de bovenste werkbalk. En…. Gebruik voor iedere vraag een andere kleur.
Open het document 'gebruiksaanwijzing'. Dit wordt het werkstuk wat je bij je leerkracht (ja, die van het aquarium) inlevert.
Kopieer de alle gekleurde stukken in het 'kladblad' naar het werkblad 'gebruiksaanwijzing'. Let op dat je de gekleurde stukken bij de verschillende hoofdstukken zet.
Klaar? Dan haal je de markering weer weg. Je hebt het niet meer nodig, de tekst staat in het goede hoofdstuk. Maar je moet het hoofdstuk nog wel een titel geven. Precies zoals in een leesboek.
Ga nu de stukjes tekst bewerken. Ieder hoofdstuk wordt een verhaaltje worden wat 'lekker' leest.
Tips:
De zinnen mogen kort zijn.
Gebruik woorden die je ook echt begrijpt. Zoek ze op in het (digitale) woordenboek.
Wat wil jij de juf en andere leerlingen leren met je verhaal? Schrijf het maar op!
Maak je gebruiksaanwijzing mooi af door je tekeningen.
Controleer je werkstuk op kleine foutjes. Mail je gebruiksaanwijzing en het kladblad naar de leerkracht of lever het in; je bent klaar!