Hallo Speurneus en Co. Jij wilt nu graag weten of jij een expert bent geworden in wandelende takken?
Deze webkwestie wordt beoordeeld door je juf en de leerlingen uit jouw klas.
Kunnen zij namelijk na het lezen van jouw gebruiksaanwijzing op de juiste manier voor de takken en hun nakomelingen zorgen, dan heb je met je maatje prima werk verricht! Dat is het belangrijkste!
Maar als je perse een beoordeling wilt hebben, dan kan dat. Je juf of meneer let op de volgende dingen:
Het werkstuk heeft een passende titel en een logische indeling op hoofdstukken.
De informatie is in korte bondige zinnen geschreven, op het niveau van de leerlingen.
De informatie sluit aan bij de behoefte van de lezer en is dus prettig te lezen.
Het werkstuk ziet er verzorgd en overzichtelijk uit.
Er staan een paar passende afbeeldingen in.
Het werkstuk heeft vier hoofdstukken en een passende titel.
De informatie is vooral gekopieerd en niet in eigen woorden geschreven.
Het werkstuk is slordig afgewerkt; het is niet gecontroleerd op foutjes.
De gebruiksaanwijzing is te gebruiken voor een eigenaar van takken; het geeft basisinformatie
De tekst is een blok van informatie.
De informatie komt rechtstreeks van Internet, zonder logische opbouw.
Er staan veel moeilijke woorden in het werkstuk en geen of juist erg veel afbeeldingen.
Alle vragen zijn afzonderlijk beantwoord en aangevuld met extra informatie.
Daarnaast laten de markeringen een bewuste keuze van de informatie voor de gebruiksaanwijzing zien.
Er staan tekeningen in verwijzingen of namen.
Er staan aantekeningen bij ‘losse flodders’.
De vragen zijn beantwoord.
Er is niet veel extra informatie gegeven, wel zijn er stukken in de tekst gemarkeerd.
Er is een tak getekend, helaas geen namen erbij gezet.
De vragen zijn beantwoord.
Het kladblad geeft precies dezelfde informatie als de gebruiksaanwijzing.
(Bijna) alle tekst is gemarkeerd.
Er is geen moeite gedaan om in het onderwerp te duiken.
Geen tekeningen en geen extra informatie.
De evaluatie op het kladblad is ingevuld.
Sterke punten in de samenwerking zijn duidelijk en er is sprake geweest van een leerproces.
Er worden leerpunten beschreven.
Op de vragen in de evaluatie is antwoord gegeven.
Uit deze antwoorden blijkt dat over de vragen is nagedacht.
Er wordt extra informatie gegeven.
Op de vragen in de evaluatie is antwoord gegeven, maar niet inhoudelijk.
Je weet nu hoe je van stukken tekst een goed verhaal kunt maken. Heb je met je maatje een evaluatie gemaakt in de gebruiksaanwijzing en ook tekeningen erbij gemaakt; dan zijn jullie echte werkpaarden. Jij mag zeggen: "Ik ben een expert" en een superspeurder!